29 mars 2012

Sushi del 1

I Stockholm hade vi privilegiet att under två år bo i samma hus som
kanske det bästa sushistället i stan, Tetzukuri sushi. I fem veckor har jag nu frågat alla jag träffat och litar på vart jag hittar bra sushi. Alla har svarat samma sak, det finns ingen!! Jag blir mörkrädd, finns det i Sveriges näst största stad, fiskhuvudstaden, ingen riktigt bra sushi? Under mina fem veckor här har jag i alla fall konstaterat att det inte råder någon brist på sushiställen, skulle inget vara bra? Kanske inte, men jag har bestämt mig för att testa mig fram. Min strategi för uppdraget är att jag har dammsugit nätet på recensioner som kreti och pleti lämnat och sedan bestämt mig för att börja med de sushiställen som verkar ha någon potential.

Ikväll har jag och Nikki kvällen alldeles för oss själva. Stella har på lätta fötter skuttat med mormor och morfar till Lyse-Berga och Emil är i Sthlm. Då passar jag och Nikki på att äta middag i stan, nu kommer vi Ai Sushi vid Feskekörka!




Ja det finns onekligen mer att göra på utsidan! Men ett sushiställe kan inte bedömas på exteriören...



Nikki var lite spänd till en början men drog senare på smilbanden när hon fick kompisar att prata med.















Omdöme: bra råvaror, snygg och clean uppläggning, luftigt ris och en liten stjärna för den goda syltade/picklade rödlöken och den enda halstrade laxnigirin. Minus för senapen på den vita fisken och för mycket av den söta såsen under bitarna, det blev för mycket av det goda. Men som helhet en bra start på mitt uppdrag men jag vill se lite mer finess i Sushigöteborg!
Pris: 95 kr för 12 bitar
Betyg: 6 av 10 (vi får väl se om jag vill ändra detta senare i takt med att min referens ändras...?!)

Efter avslutad måltid pratade jag länge och väl med ägaren som berättade att det finns drygt 200 sushiställen i Gbg men inget riktigt riktigt bra... Han tipsade mig dock om fem andra som han tyckte jag skulle testa... :)

God natt och sov gott!
- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Jesper Lind sa...

Här har du vår favorit: http://www.sushikartan.se/017756/Yamato

De har dessutom renoverat stället sen bilden på den sidan togs.

/Jesper

Helena sa...

När blir sushi del II ?!?