18 juli 2012

Sushi del 2

Ni som läste om mitt inledda sushitest i Gbg undrar kanske vad som hände. Det är inte så att jag inte kommit över några fler fiskbeklädda riskuddar utan snarare att det är svårt att få ro att blogga med två små troll i hasorna. Men nu så.

Av killen på Ai Sushi fick jag några tips varav ett var ett ställe som han sa skulle ligga i närheten av Rambergsvallen. Efter att ha spanat efter stället på åtskilliga rundor hittade jag ett litet oansenligt ställe som såg stängt ut... Och det var nog stängt också men en kille rörde sig där inne och det tyckte jag var tecken nog på att det skulle gå att få sig något till livs. Jag tog med mig mina lintottar och gick in. Det kom ut en kille från de bakre environgerna som inte riktigt svarade på om han hade öppet eller inte. Jag testade istället med att säga att jag och tjejerna skulle vilja testa hans sushi som jag fått rekommenderad och undrade vart menyerna var. Om han nu inte kunde bestämma om han hade öppet eller inte fick jag ju göra det åt honom. :) Det enkla svaret blev: Ok, jag bestämmer. Kändes liksom skönt att få lite respons. Vi satte oss vid bardisken och väntade med spänning... Man såg direkt att det inte var någon dussinsushi vi skulle få när sjöborren kom fram. Råvarorna var riktigt fina. Det som serverades var mycket gott och kändes verkligen genuint japanskt, lite som på fiskmarknaden i Tokyo men inte riktigt där förstås. Stellas favorit blev små fina rullar med friterat laxskinn inuti!

Killen som hade stället var något svårkonverserad men jag lyckades få reda på att han haft stället i sju år, att han bara hade öppet för bokningar (tror jag) och att han inte åt sushi på något annat ställe än hos sig själv...

Bizen Sushi var ett härligt genuint ställe med pluspoäng för själva stället och den något svårflörtade ägaren. Riset var luftigt och fint och råvarorna riktigt bra. Sushin var inget för en förstagångsätare eftersom den innehöll en del speciella saker som sjöborre, laxskinn etc men väldigt god! Lite minus för lite dåligt med tillbehör...

Pris: 170 kr för ca 18 bitar (Stella gick loss på rullarna.
Betyg: 7 av 10
Tyvärr kunde jag inte fota så mycket då det satt lappar om fotoförbud överallt.







Vissa fick roa sig på golvet...




Där i mitten har ni lilla hålet i väggen, Bizen Sushi.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: